ACTIVITATS DEL ACCENT
- Accentua, si cal, les següents paraules agudes.
aixó espés valuós pastís ningú París camió
entén entrepà traspàs pastós safrà calcetí fadrí
remeí heroí racó Dublín confón boirós arròs
2. Totes les paraules següents són planes, accentua les que calga
màxim místic fràgil artístic àgil mínim dòcil
únic informàtic tòrax òptim esplèndid simbol àrab
nèctar capsa filòleg màxim cadena jeroglific closca
3.Totes les paraules són esdrúixoles, accentua-les.
optica esglesia epoca sandalia cerimonia Xativa
anecdota formula dieresi gracia Siria bustia
polvora audiencia noticia Cantabria rapida Claudia
4. Posa accent a les següents paraules
Maria capaç platan ani anava Ramon barnus
melo anares anavem Adria organ elegancia ana
anaveu Oscar naixer anarem anaven economic Marti
correr telefon anareu aniras anirien coneixer aniria
5. Accentua aquestes paraules compostes i derivades
despus-ahir socioeconomic ingenuament grecoroma
despus-dema fisicoquimic fantasticament sud-africa
rapidament cientificotecnic inutilment afroamerica
*Diferències respecte del castellà
Hi ha paraules que s’escriuen igual que en castellà però tenen la síl·laba tònica en diferent posició. Generalment són els cultismes.
6. Subratlla la síl·laba tònica dels següents mots
medul·la elit diòptria míssil rèptil futbol
olimpíada timpà atmosfera xiclet Etiòpia hoquei
véncer aurèola xandall Cleòpatra torticoli córrer
basquetbol avar conclave policrom filantrop elèctrode
meréixer oceà saxòfon sinó zodíac període
línier pivot leucòcit tèxtil amoníac esperit
intèrfon púding tiquet vertigen ciclop omòplat
7.Escriu 4 frases en què utilitzes tres paraules de l’activitat anterior
ACCENT DIACRÍTIC
- Escolta la cançó Corren del grup Gossos, completa els buits i posa l’accent gràfic i
diacrític on calga.
CORREN
Es tard, no se quina hora es,
pero es fosc fa __ __.
Es facil veure que no hi ets,
ni un paper, ja poc importa.
Poso els peus a terra, vull caminar,
necessito despertar en un dia __ __.
Encara em queda temps per descobrir
tot allo que m'he amagat i que no m'he volgut dir.
Corren, corren __ ____, corren
paraules que no s'esborren,
imatges que no se'n van.
I ploren, ploren pels carrers, ploren
com ___ ___ s'enyoren,
aquells que ja no es veuran.
Dificil descobrir que soc avui,
una gota em cau mentre una altra em treu la set.
Plou i fa sol alhora. Tum bala bala bala, tum bala bala
que m'apuntava, era la meva i jo mateix em ___ ___.
raig de llum il·lumina'm, treu-me el fum.
Una revolucio dins meu, la sedueixo i es __ ___.
No no no no no no no no, s'esborren,
en conformo en mirar-me
Mirar-me de dins cap a fora.
On puc anar-te a buscar?
Nena, no es ___ ___,
hauria d'haver estat diferent,
pero en un moment s'han tancat les portes.
2. Posa l’accent gràfic i diacrític on calga
No te mes remei que pagar el que deu.
Ha portat els bens a pasturar.
El meu germa sol passejar pel camp totes les vesprades.
Em fan mal tots els ossos.
No te mai temps per a mi.
De son que tinc em fan mal els ulls.
No se com pots suportar-ho.
Jo soc el major dels germans i he deixat el cotxe mes net.
He vingut pel cami vell.
Si venen prompte, acompanya’ls a vore si ho vens tot.
3. Escriu una frase amb cada grup de paraules
Mòlta, molta, dóna
Sòl, móra, mà
Mèu, són, bóta
4. Posa els accents gràfics i diacrítics
Lluis va fer els examens la mar de be.
Tot aquell vi no cabra en una sola bota.
A l’epoca grega estava ple de deus, deesses i semideus.
No dones res aquelles pobres dones.
Es el millor amic que tinc.
A l’os panda li han trencat un os de la ma dreta.
Pel que veig, el que volen es prendre’t el pel.
Jo se qui ho ha fet.
El sol de casa te fulles grogues pintades.
Tu vens aci i se que vens mes cafe molt que malta.
No hay comentarios:
Publicar un comentario