viernes, 23 de octubre de 2015

ACTIVITATS DEL ACCENT


  1. Accentua, si cal, les següents paraules agudes.
aixó            espés            valuós            pastís            ningú           París            camió
entén         entrepà         traspàs            pastós           safrà            calcetí          fadrí
remeí         heroí             racó                 Dublín           confón          boirós          arròs             


2. Totes les paraules següents són planes, accentua les que calga
màxim            místic            fràgil            artístic            àgil            mínim            dòcil
únic                informàtic      tòrax            òptim         esplèndid   simbol            àrab
nèctar            capsa            filòleg           màxim           cadena        jeroglific        closca             
                       

3.Totes les paraules són esdrúixoles, accentua-les.
optica            esglesia            epoca            sandalia            cerimonia         Xativa
anecdota        formula            dieresi           gracia               Siria                 bustia
polvora          audiencia          noticia          Cantabria          rapida              Claudia

4. Posa accent a les següents paraules
Maria            capaç            platan            ani            anava            Ramon            barnus
melo              anares          anavem          Adria        organ            elegancia         ana
anaveu           Oscar           naixer            anarem      anaven          economic        Marti
correr             telefon         anareu            aniras        anirien          coneixer          aniria


5.  Accentua aquestes paraules compostes i derivades
despus-ahir            socioeconomic            ingenuament            grecoroma
despus-dema          fisicoquimic                fantasticament         sud-africa
rapidament              cientificotecnic           inutilment                afroamerica  

*Diferències respecte del castellà

Hi ha paraules que s’escriuen igual que en castellà però tenen la síl·laba tònica en diferent posició. Generalment són els cultismes.


6. Subratlla la síl·laba tònica dels següents mots
medul·la          elit          diòptria          míssil          rèptil          futbol           
olimpíada        timpà      atmosfera       xiclet          Etiòpia        hoquei
véncer             aurèola    xandall           Cleòpatra   torticoli       córrer
basquetbol       avar        conclave         policrom    filantrop      elèctrode
meréixer          oceà        saxòfon          sinó            zodíac          període
línier                pivot       leucòcit           tèxtil          amoníac      esperit
intèrfon            púding     tiquet             vertigen      ciclop          omòplat       







7.Escriu 4 frases en què utilitzes tres paraules de l’activitat anterior



ACCENT DIACRÍTIC
  1. Escolta la cançó Corren del grup Gossos, completa els buits i posa l’accent gràfic i
    diacrític on calga.


                         CORREN                                                                        

Es tard, no se quina hora es,
pero es fosc fa __                          __.
Es facil veure que no hi ets,
ni un paper, ja poc importa.

Poso els peus a terra, vull caminar,
necessito despertar en un dia __                  __.
Encara em queda temps per descobrir
tot allo que m'he amagat i que no m'he volgut dir.

Corren, corren __                          ____, corren
paraules que no s'esborren,
imatges que no se'n van.

I ploren, ploren pels carrers, ploren
com ___                                ___ s'enyoren,
aquells que ja no es veuran.

Dificil descobrir que soc avui,
una gota em cau mentre una altra em treu la set.

Plou i fa sol alhora. Tum bala bala bala, tum bala bala     
que m'apuntava, era la meva  i jo mateix em ___                      ___.
raig de llum il·lumina'm, treu-me el fum.
Una revolucio dins meu, la sedueixo i es __                             ___.

No no no no no no no no, s'esborren,
en conformo en mirar-me
Mirar-me de dins cap a fora.

On puc anar-te a buscar?
Nena, no es ___                           ___,
hauria d'haver estat diferent,
pero en un moment s'han tancat les portes.

2.    Posa l’accent gràfic i diacrític on calga

No te mes remei que pagar el que deu.
Ha portat els bens a pasturar.
El meu germa sol passejar pel camp totes les vesprades.
Em fan mal tots els ossos.
No te mai temps per a mi.
De son que tinc em fan mal els ulls.
No se com  pots suportar-ho.
Jo soc el major dels germans i he deixat el cotxe mes net.
He vingut pel cami vell.
Si venen prompte, acompanya’ls a vore si ho vens tot.




3.    Escriu una frase amb cada grup de paraules

Mòlta, molta, dóna          
Sòl, móra, mà                    
Mèu, són, bóta               


4.    Posa els accents gràfics i diacrítics

Lluis va fer els examens la mar de be.
Tot aquell vi no cabra en una sola bota.
A l’epoca grega estava ple de deus, deesses i semideus.
No dones res aquelles pobres dones.
Es el millor amic que tinc.
A l’os panda li han trencat un os de la ma dreta.
Pel que veig, el que volen es prendre’t el pel.
Jo se qui ho ha fet.
El sol de casa te fulles grogues pintades.
Tu vens aci i se que vens mes cafe molt que malta.

No hay comentarios:

Publicar un comentario