martes, 31 de mayo de 2016

LA LITERATURA DEL S.XV: EL TEMA DE LA DONA

LA LITERATURA DEL S.XV: EL TEMA DE LA DONA


 1.    Llig el fragment i valora tots els aspectes que acabes d’aprendre

I per això els he donat per capitana i senyora la meua mare, perquè les guarde i les defense d’aquells que d’elles mal voldran parlar. [...]
I els que d’elles malparlaran, cauran en la meua ira car pensar poden que la meua mare és dona qui ha merescut a totes les filles vostres gran corona, els és una salvaguarda tan forta, que ningú no les pot enutjar que a mi no ofenga molt

Aquest fragment tracta el tema del amor entre dos ocells
 açó es una balada que representa dos ocells que estableixen un diàleg amorós: una garsa i una esmerla, i contè com a metàfora el del poeta i la dama.
És una història de desamor; un mal que no guareix l’amat si la dama no gira els seus ulls envers ell i li diu que no li plau que mori pel desamor d’ella.
La primera part (10 primers versos) són decasíl·labs amb rima creu-creuada i amb dos versos aparellats.
La segona part (la declaració amorosa) la constitueixen 14 versos de vuit i quatre síl·labes amb l’esquema de rima següent: 10A/4B/10A/4B/10A/10C/4D/10C/4D/10C/10A/4E/10C/4E/10C
en aquest fragment es fa l'us de metàfores (garsa= dona), justificació del llenguatge preciosista mitjançant l’aparició de molts adjectius.


2. Llig el fragment de l’Espill i contesta les qüestions 

Fiu convidar         tots a sopar
amb molts potatges    i carns salvatges,
volateria,     pastisseria
molt saborosa       (la més famosa
De tot París).        En un pastís,
la carn farcit,        un tros de dit
hi fou trobat,        molt fou torbat    
qui el conegué;      reconegué
que hi trobaria:     a més, hi havia
un tros d’orella.     Carn de vedella
crèiem menjàssem,         també trobàssem
l’ungla i el dit        tros mig partit:
carn d’hom cert era.       La pastissera,
amb ajudants        filles ja grans
era fornera           i tavernera; 
dels que hi tenien,          allí bevien,
alguns mataven,    carn capolaven,
feien pastells         i, dels budells,
feien salsisses        e llonganisses
del món més fines.   Mare i fadrines
el que en tenien     tot ho venen,
i no hi bastaven;    elles mataven
alguns vedells,       amb la carn d’ells
tot ho cobrien,      assaborien
amb fines salses    les dones falses.
En un clot tou,      fondo com pou,
descarnats ossos,   cames i trossos
allí els metien        i ja l’omplien
com els diables      d’abominables,
com el dimoni.      Faig testimoni
que en mengí prou:     mai carn ni brou
de tal sabor,          tendror, dolçor
mai no sentí.         Ja de matí
de totes tres          feren quarters
i la posada            fou derrocada,
i l’aplanaren;         sal hi sembraren
i tots el cossos       tallats a trossos
(cent hi comptaren)        els soterraren
en lloc sagrat.
a)    Resumeix el contingut del text 

Tracta d'uns homes que es troben en un banquet, i comencen a menjar  
pastissos, carn, aus preparades, i en el menjar és troba l’engany de la tavernera, que ha amagat dins la comida la carn dels que estaven abans en l’allotjament. Al matí següent, van matar a les tres dones responsables de aquesta matança.

b)   Comenta els element misògins que detectes al text. Exemplifica'ls.

Tot el text es missògin, ja que per exemple al final quan diu que van matar a totes les dones de la posada, i que aquesta va ser derrocada.

c)   En quins vicis de les dones incideix l'autor?d) Explica quins elements de realisme apareixen al text?  

La historia que conta Jaume Roig es desenvolupa en un lloc concret i real, com París, aquest aporta realisme ja que pots relacionar la historia en un lloc que existeix, que existeix. També parla de vinculs familiars, com mare i fadrines, que li donen realisme al text.

d)    Fixa’t en la mètrica, comenta-la basant-te en la teoria i analitza-la.

Jaume Roig utilitza l’ús de Les noves rimades, aquest consisteix en una successió il·limitada de versos octosíl·labs fragmentats en tetrasíl·labs que rimen entre sí. Sovint obligava a suprimir partícules gramaticals i a alterar l'ordre lògic i a fer  girs lingüístics per tal de salvar la mètrica.






No hay comentarios:

Publicar un comentario