Activitats Pronoms Febles
1. Completa la cançó amb el CD que falta en cada buit, indica de quin tipus són (determinat, indeterminat, neutre, reflexiu o recíproc) i substitueix-los pels PF adequats.
CORATGE
Correrem descalços
sota un cel de mil estreles
a les nits d'hivern de pluja i fred.
Sentirem la furia
corrent per les nostres venes
l'emoció salvatge contra el vent.
Encendrem fogueres
amb la ràbia i la tendresa
que durem gravades sota el pit
i clavarem les mans
a les arrels d'aquesta terra
d'on naix el coratge
de seguir.
Sentint-nos vius.
Creuarem els pobles
amb les finestres obertes
i els somriures nus sota el sol roig.
Estendrem revoltes
quotidianes i senzilles
amb l'amor que ens crema dins el cor.
Viurem l’esperança
dels qui lluiten cada dia
com mil punys units per un embat.
I omplirem carrers
amb les riuades d'alegria
d'on naix el coratge de guanyar
La nostra llibertat
la furia - determinat - la sentirem
fogueres - indeterminat - n’encendrem
les mans - determinat - les clavarem
els pobles - determinat - els creuarem
revoltes - indeterminat - n’estendrem
l’esperança - determinat - la viurem
carrers - indeterminat - n’omplirem
la nostra llibertat - determinat - guanyar-la
2. Substitueix els CD pels PF que calga
- Ens recita un poema. - ens en recita un.
- Encén tres ciris. - encén-ne tres
- Menjarà llepolies. - en menjarà
- Portarà això. - ho portarà
- Digues què vols fer hui. - digues-ho
- Porta el paraigua. - porta’l
- Compra rifa. - en compra
- Arregla la vora del vestit. - arregla-la
- Trau les claus. - trau-les
- T'envie un parell de regals. - te n’envie un parell
3. Completa les oracions següents amb els CI adequats.
CI: a tots els companys de la classe, a l’Anna, la la núvia, al públic de l’Scala de Milà, per a tots els professors.
• M’ha donat records … per a tots els professors
• El padrí porta el ram … a la núvia
• Hem enviat una postal… a l’Anna
• Has de dir que te’n vas a viure a Saragossa … a tots el companys de la classe
• Algun dia cantaré “La Bohème”... al públic de l’Scala de Milà
4. Subratlla els CI i substitueix-los per PF.
- Jo llegiré el conte a tu aquesta nit. Jo et llegiré el conte aquesta nit
- Jordi envia records per a la teua família. Jordi els envia records
- Nosaltres embolicarem els regals per a les teues filles Nosaltres els embolicarem els regals
- Vicent, deixa els diners al teu germà! Vicent, deixa-li els diners !
- L'àrbitre ha tret la targeta roja al jugador que ha comés la falta. L’àrbitre li ha tret targeta roja
- La professora explicarà altra vegada la teoria a vosaltres. La professora us explicarà altra vegada la teoria
- Alícia composà una cançó per a tu i per a mi. Alícia ens composà una cançó
- Vull contar una legenda a vosaltres. Vull contar-vos una legenda
5. Escriu microtextos enquè utilitzes tots els PF que et proposem. Fixa't en l'exemple.
Ex: Vull dir-te que si et vas a caure agafa't de la meua mà i t'ajudaré a saltar a l'altra banda.
- (EM, M', -ME, 'M):
- (ET, T', -TE, 'T):
- (ES, S', -SE, 'S):
- (ENS, -NOS, 'NS): Compra'ns un llibre de poesia peruqe ens agrada molt divertir-nos amb la lectura
- (US, -VOS, -US):
- (ELS, -LOS, 'LS):
- (LES, -LES): Els mus oncles les van comprar perquè sa mare els va demanar-les.
6. Aplica el principi de simplificar en els següents casos.
- Me el he penjat. / Me l’he penjat
- Li el ensenya. / Li l’emsenya
- Se en havia oblidat / Se n’havia oblidat
- Te els porta. / Te’ls porta
- Se en anava. / Se n’anava
- Se el haurà sabut. / Se l’haurà sabut
- Te els has menjat? / Te'ls has menjat ?
- Se els pentina. / Se’ls pentina
- Vaig a corregir-te els. / Vaig a corregir-te’ls
- Porta-me el. / Porta-me’l
7. Subratlla l'atribut d'aquestes oraciones, digues quina estructura sintáctica té i substitueix-los per PF.
- Paula és la teua metgessa?/ determinat / Paula l’és ?
- Ainhoa i Neus pareixen intel·ligents. / indeterminat / Ainhoa i Neus ho pareixen.
- Víctor i Andreu eren els finalistes. / determinat / Víctor i Andreu els eren.
- L'àvia està sorda. / indeterminat / L’àvia ho està.
- La festa serà una sorpresa. / indeterminat / La festa ho serà.
- Les seues disculpes em pareixen bé. / indeterminat / Les seus disculpes m’ho pareixen.
- Ricard ja està despert. / indeterminat / Ricard ja ho està.
- La teua broma és de mal gust. / indeterminat / La teua broma ho ès.
8. Ves a aquest enllaç i realitza les activitats autocorrectives de PF
a) Quan els CC comença per la preposició DE, se substitueix amb el pronom EN:
- Tornava de casa seva tranquil·lament. En tornava tranquil·lament.
b) En els altres casos, comença amb una preposició distinta o bé no porta cap preposició, el
CC se substitueix amb el pronom HI:
- Ha marxat cap a Oliva. Hi ha marxat.
- Viu a Picassent. Hi viu
- Mai no riu així. Mai no hi riu.
- Ell no entrarà en aquest local. Ell no hi entrarà.
9. Digues de quin tipus són els CD de les oracions i substitueix-los per PF
- Mateu va xafant ous. / CCMode / Mateu hi va.
- Nosaltres eixirem de l'hotel. / CCLloc / Nosaltres n'eixirem
- Han instal·lat plaques solars a l'institut. / CCLloc / Hi han instal·lant plaques solars
- El coet va dirigit cap al cel. / CCLloc / El coet hi va dirigit
- Tornem del cinema. / CCLloc /Eni tornem
- Ens agradaria anar a Eivissa. / CCLloc / Ens agradaria anar-hi
- Va pagar el sopar amb la targeta de crèdit. / CC d'instrument / Va pagar-hi el sopar
- Treballe en un supermercat. / CClloc / Hi treballe
10. Digues de quina funció desenvolupen els sintagmes subratllats i substitueix-los pels PF que calga.
Cançó de la rosa de paper
Ella tenia una rosa, ( CD, Ella en tenia una)
una rosa de paper,
d’un paper vell de diari,
d’un diari groc del temps.
Ella volia una rosa,
i un dia se la va fer.( CCTemps, se la hi va fer)
Ella tenia una rosa,
una rosa de paper.
Passaren hivern i estiu,( CD, En passaren)
la primavera també,
també passà la tardor,
dies de pluja i de vent.
I ella tenia la rosa,( CD, i ella la tenia)
una rosa de paper.
Va morir qualsevol dia ( CCTemps, hi va morir)
i l’enterraren després. ( CCTemps, i l'hi enterraren)
Però al carrer on vivia,
però en el poble on visqué,
les mans del poble es passaven
una rosa de paper.
I circulava la rosa,
però molt secretament. (CCManera, i hi circulava la rosa)
I de mà en mà es passaven
una rosa de paper.
El poble creia altra volta (CCTemps, el poble en creia altra)
i ningú no va saber
què tenia aquella rosa, (CD, i ningú no ho va saber)
una rosa de paper.
Fins que un dia d’aquells dies (CCTemps, hi va manar l'ajuntament)
va manar l’ajuntament
que fos cremada la rosa,
perquè allò ja estava bé.
Varen regirar les cases: (CD, les varen reginar)
la rosa no aparegué.
Va haver interrogatoris; (CD, en va haver)
ningú no en sabia res.
Però com una consigna,
circula secretament
de mà en mà, per tot el poble,
una rosa de paper.
Vicent Andrés Estellés
a) Quan el CdR va regit per la preposició de, se substitueix amb el pronom EN:
- Parlem d’art i d’artistes. Parlem-ne.
- No m’he oblidat de vosaltres. No me n’he oblidat.
b) Quan va regit per una altra preposició, se substitueix amb el pronom HI:
- Vols contribuir a estalviar aigua? Sí, hi vull contribuir.
- Penses en l’oncle Miquel alguna vegada? No hi penso mai.
11. Subratlla els CdR i torna a escriure les oracions amb la substitució per PF
- M'he acostumat a dutxar-me de matí.
- Els jugadors renunciaren a les primes.
- El secretari s'oblidà de fer l'acta.
- L'espectador es va fixar en l'actriu.
- Es va conformar amb un tros de pa.
- Elles discutien sobre la situació de la dona.
- Qui s'ha oblidat d'apagar els llums?
- Aina s'ha apuntat a ballar.
No hay comentarios:
Publicar un comentario